söndag 6 maj 2012

Bo Ohlsson-klippen

Redan premiärdagen (för precis en vecka sedan)
var det några olika kunder som, i all välmening,
tipsade oss om att vi nog borde ha en trottoar/gatupratare.
Ni vet en sådan där skyld som står utanför,
och som talar om att här finns en affär, öppet-tider osv.

Och visst har vi funderat på det redan tidigare.
Men!  1. De är dyra.    2. De är fula.
Då vi letade efter sådana, innan vi öppnade, hittade vi en
vi tyckte var lite finare. I smide.
Men den kostade nära på 4000 spänn!!

Man måste ha tillstånd av polisen för att ha en gatupratare,
och man måste anmäla det till kommunens byggnadskontor.

Tills vi bestämt oss hur vi ska göra, så har vi köpt en liiiten gatupratare!
På Bo Ohlsson!
149 spänn!

Funkar sålänge.

Imorse bakade jag en tosca-kaka ifall vi skulle få någon fikagäst i butiken.
Vi fick TVÅ fika-gäster. Mina föräldrar.
Resten av kakan var vi tvungna att äta upp själva.
Sackars, stackars oss...


Det andra Bo Ohlsson-fyndet:


Och den finfina hortesian jag fick av mina
2 fastrar som kom & hälsade på förra söndagen:

(Den har redan varit på väg till "andra sidan" ett par gånger,
men jag har räddat den i sista stund  
- tack vare litervis med vatten...)
                                                                                                                                                                                                                                                                                           

4 kommentarer:

Lotta sa...

Jag har en gatupratare du kan få av mig om du vill. Inte så vacker, men med dina fixartalanger tror jag att du kan göra den till ett riktigt smycke ;)... /Lotta

Camilla sa...

Jag tycker att det var en fin skylt.
Enkla är oftast snyggast.
Kram!

Anonym sa...

Tycker du har hittat ett mycket fint alternativ :)
Vet inte om din skylt officiellt räknas som en gatupratare, men tänk däremot på att många av villkoren säkert är detsamma oavsett. Reglerna finns nämligen för att man inte ska vara i vägen för synskadade, rörelsehindrade eller renhållning.

Om du ska köpa en "riktig" gatupratare så är det bäst att du läser igenom de lokala reglerna först. Allt fler kommuner tillåter numer bara gatupratare som är godkända gentemot synskadade. Ett tips är CitySign

Butik Älva sa...

Jo, vi har hämtat papper från polisen - för det är dom som beslutar om gatupratare. Lite märkligt, men så är det.
Kommunen beslutar om övriga skyltar.

Men! Det fiffiga är att vi har så stor parkeringsplats utanför butiken - ihop med trottoaren, liksom. Så vi sätter "gatuprataren" där och gör alltså inget intrång på kommunens trottoar! Bra va?! :)