lördag 22 mars 2014

Ibland lyckas vi!

Att beställa hem varor är inte helt enkelt.
Det finns väldigt många faktorer att ta hänsyn till...
Ekonomi, hur det går att presentera i butiken, det ska matcha färgmässigt, 
man ska försöka ha lite bredd, antalet man beställer hem ska vara "lagom"
(och vad som är lagom vet man ju aldrig förrän efteråt) och...ja,
det finns 1000 saker att tänka på.
Inte minst att det ska finnas någon som vill KÖPA varorna vi tar hem!
Vi bestämde oss redan från början, att inte ta hem något vi inte själva kan stå för.
Dvs vi vill inte ha saker i vår butik, som vi inte skulle vilja ha i vårt eget hem!
Ganska självklart, kan tyckas. Men det är ändå inte alldeles enkelt.
Det är lätt att "falla" för grupptrycket, och ta hem varor man "tror" ska funka,
för att det är poppis just nu. Eller för att det verkar "gå som smör" i andra butiker.
Jag försöka hålla vår linje, och jag tycker nog vi klarat det ganska bra.

Vissa saker säljer sig själv, vissa får man lobba lite mer för.
Och vissa saker säljer inte alls!    

Vi fick hem en ljuslykta från Miljögården för ett par veckor sedan.
Jag tycker den är såå fin, och när jag fick satt in vita tulpaner tyckte jag
det matchade så fint och ville visa upp det för våra "gillare" på facebook.
Igår la jag ut ett inlägg där jag presenterade ljuslyktorna, och då visade det
sig att min käre make (som var den som stod i butiken när jag var på mitt
"riktiga" arbete) precis sålt 3 st! Precis INNAN mitt inlägg med samma ljuslykta.
Lite lustigt.
Idag kom samma kund in och köpte YTTERLIGARE 3 st, och innan
stängningsdags hade vi sålt ännu en. Vilket innebär att vi nu har ynka EN kvar!

Tyvärr får man ju inte själv bestämma hur många man vill köpa in av en viss vara,
utan de är färdigförpackade - och det är bara att gilla läget.
Oftast funkar det ganska bra, det är hyfsat lagom antal.
Men ganska ofta är det ändå väldigt många man måste beställa av samma vara, 
det är inte ovanligt att de ligger förpackade 18, 24, 36, 48...och det är GANSKA
stora förpackningar för en liten hemmabutik som har öppet 2 dagar i veckan!

Denna ljuslyktan gick i alla fall som "smör i solen"!
Liksom den stora Maja lyktan vi fick hem för ett par veckor sedan.
Där gick de sista två idag...

Som sagt, ibland lyckas vi!!    ;o)

Här ser ni den vita ljuslyktan jag berättade om.
Från Miljögården till ett bra pris, 79:-


Och här är Maja lyktan, 10 ways of love, som tyvärr är slutsåld
men som jag hoppas, hoppas vi kan få hem igen!
För det kommer nämligen inte att produceras fler och den är såå fin!!



Nu önskar jag alla en riktigt skön fortsättning på lördagkvällen!



Inga kommentarer: