tisdag 1 januari 2013

NYTT ÅR - NYA MÅL

2013
Ett alldeles oskrivet blad!
 
Jag har haft en fundering, och nu tänker jag göra slag i saken!
 
Jag tänker ofta på hur lyckligt lottad jag är.
Som är född i ett välfärdsland - Sverige.
Jag är frisk och har fått 3 friska barn.
Jag har hus, arbete och mat på bordet.
Och så finns det så många andra, både i Sverige och i utlandet, som kämpar så.
Antingen mot sjukdom eller till och med för att få rent vatten, vilket är en självklarhet för oss!
Och det finns så många djur som far illa! Delfinslakt, gatuhundar, tjuvjakt.
Jag känner ofta att jag vill göra något, men vad kan lilla JAG göra??
 
Ingen kan göra allt,
men alla kan göra något.

Nu tänkte jag - tillsammans med er - göra någon liten nytta ialla fall!
Många bäckar små, ni vet.   ;)

Vid kassan kommer vi ha en "bössa", där vi samlar ihop till något "projekt".
Ett nytt "projekt" för varje månad.
Det kan vara till Rädda barnen, Världsnaturfonden, Läkare utan gränser, Cancerfonden,
SOS Barnbyar, Min stora dag, UNICEF, Världens barn...
Jag har googlat massor, och det finns ju en uppsjö av olika fonder!!
Åtskilliga och åter åtskilliga!!
När månaden är slut, sätter jag in pengarna på "månadens fond",
och redovisar alltihop här på bloggen.
 
Jag bestämmer att pengarna för januari ska gå till Min Stora Dag.
 
Det var en gala på TV alldeles i dagarna, och de pengarna går till barn mellan 3-18 år som lider av livspåverkande sjukdomar, inte sällan med livshotande diagnos.
Pengarna går till att hjälpa svårt sjuka barn i Sverige att få en önskedröm uppfylld.
Som de skriver på sin hemsida:
"Barns fantasi fungerar inte sämre för att kroppen gör det.
Stiftelsen Min Stora Dag hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar..."
 


Under tiden vill jag ha lite hjälp och tips från er!
Tips på viktiga organisationer där vi kan göra nytta!
Som jag sa..
 
Ingen kan göra allt,
men alla kan göra något.
 
 
Vi önskar alla våra kunder och bloggläsare ett riktigt...
 
 
 

1 kommentar:

Camilla sa...

Bra initiativ av dig!
Jag såg på "min stora dag". Och grät....som vanligt :)
Kram!